Sunday, February 6, 2011

.: rancang lain, jadinye lain :.

salam
ok2 ni kisah anak buah aku, si gumuk Aisyah tu, sepatutnye die kena operate pada 2 februari, 2011 sebab die ade angin pasang. jarang babay gurl kite dengar ade angin pasangkan tapi tulah kenyataannye bile mak die sendiri tengok anak die lain, abang aku plak kata tak ade pape, yelah ko nak lawan kata doktor yang lagi tahu dari ko bukan doktorkn memang tak dapat la kan, sekali memang betul si Aisyah tu ade angin pasang, aku sendiri nak cite pon tak tahu nak mula macam mana, tapi dari seawal kelahiran Aisyah lagi da nampak kelainan pada alat kemaluan die (kena guna ayat yang sopan ok) so bile die m'ngis lagilah akan bengkak sikit, so bila dah bengkak sakit la kan, sudahnye die ngis tak berhenti2 lah. so bila dah tahu die ade angin pasang ni pergilah jumpe ustazah mane2 yang boleh tengok2kan memandangakan nak buat operation tak boleh lagi, paling awal pon aisyah kena berumur 6 bulan, so mase tu baru lahir jadi nak tak nak kena usahakan cara lain, paling tidak boleh buat die tak sakit.

so bila die dah usia masuk 6 bulan lebih, baru dpat operate, bukan operate ape pon sebenarnya, just ikat. tang ikat tu aku tak tahu mana nak explain sebab kalau ikut rancangannye 2 hb nilah, operate tapi dah die demam teruk doctor putuskan postpone ke date yang lain. sebab kena bagi die betul2 sihat baru boleh jalani pembedahan.

jadinya rancang lain jadi lain lah sebab tetibe demam Aisyah teruk, tapi hari yang sepatutnya aisyah masuk hospital tu demam aisyah dah kebah sikit, tetiba bila sampai hospital lain plak jadinya bila doctor check Aisyah, terdengar cara die bernafas berbunyi , bila x-ray tengok saluran penafasan die sempit, so kompem2 nak operation kena postpone, sudahnye sampai sekarang aisyah kena duduk hospital disebabkan ade virus2 yang membolehkan die susah untuk bernafas. tapi taklah seteruk mana pon, cuma kena tahan bagi memastikan virus tu hilang dan aisyah akan ok macam biasa. masuk hari ni dah 6 hari aisyah kena tahan dekat wad kanak2. kesian sangat dekat die, bila aku pergi tengok die, die nampak lesu & tak aktif, sayu je hati aku yg tengok tu, tapi bile die nampak aku terus aktif, dan yang paling susah aku jugaklah bile die nak dengan aku sampikan ibu & abah die nak amek pon ngis2. sudahnye sejam aku duk main2 dengan die sampilah die tertidur. sangat sedih ok tengok die mase tidur.

paling sedih bile die mngis ,lagi2 die kena cucuk banyak kali pulak tu, sebabnye nak amek darah tapi darah tak dapat amek kat tangan die, dari tangan kanan 2kali cucuk pon still tak ade, amek tangan kiri plak, cucuk 3x pon tak dapat jugak, sudahnye dokctor terpaksa cucuk kat kaki kanan untuk amek darah, tapi da kata anak buah cik cu kn, kompem2 die jenis hyperaktif so tertanggallah jugak jarum yang tercucuk tu, sekali lagi kena cucuk kat kaki kiri plak, ngis mengelupor lah budak gumuk tu.

setiap 3 jam die diharuskan amek gas (oksigen) mase ni memang mencabar ok sebab baby2 ni jenis tak duduk diam, dalam 15min kena sedut gas tu, tapi yang aku tgk sepanjang 15min tu adelah 7min je dapat die sedut. aisyah pon tak selesa dengan berkurung je dalam bilik, budak2 kompem rimas kalu asyik buat yang sama je. tapi sejak semalam aisyah dah ok skit. so sekarang setiap 4 jam die diharuskan amek gas tu.

jum layan gambor2 yang bapak die snap dari 1-6hb. moga kawan2 dapat doakan aisyah sembuh. tq. =) tapi mase aku duk update entry ni, aku tak pergi tengok die lagi sebab siap2 nak tengok anak buah aku + kakak aku yang bersalin tu kat hospital plak, dorang kena masuk wad. huhuhu. sian kt dua2 anak buah aku tu. moga kalian cepat sembuh.




2 gambar kat atas ni masa hari pertama die kena masuk wad.



aisyah dengan abah die.




da tido baru leh bagi gas ni dekat die, kalau tak memang susah.



kena cucuk kaki kana


esoknye cucuk kaki kiri plak. kesian die.






picture ni time die ok sikit. gerem je aku tengok duk terjelir2 kn lidah die.



"semogo anok daro cik cu nih cepat sia deh. Amin."






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...