Sunday, February 20, 2011

.: Protect Your Bone Strength Within 4 Weeks :.

wah tajuk.. hehe..
hari jumaat 11.02.2011 hari tu (2 minggu lepas) mase balik dari kije, aku dengan mr.zach gi beli barang2 kat Alamanda, cari barang2 mr.zach sikit je, so aku ni cume teman jelah. kami gi cari dekat care4 je senang sebab aku parking kete kat area2 situ. mase da masuk care4 tu aku memang duk nampak ade promoter2 susu anlene, tapi buat bodoh jelah kn. sekali mr.zach tarik tangan aku & suruh aku gi check kalsium tulang. aku yang die suruh? mmg kompem aku tak gi la kan. sebab? tah aku pon tak tahu pesal aku tak suke. dalam tak suke2 pon aku baik duk usha dorang duk pomot kat makcik2. sebab tu kah aku tak gi check? sebab makcik2 duk pulun2 nak check tulang?. glup! eh aku still muda kalau pon umur tu meningkat setiap tahun tp jiwa tetap muda ok. hakhakhakhak.


aku amek yang flavour coklat


usia seawal 19 thn da kena minum ok.


sekali mr.zach macam tahu2 je ape yang aku duk fikir. sudahnye die kasi tazkirah jumaat kat situ jugak biar aku gi check kalsium dlm tulang aku tuh. sebab die kate aku da dekat nak masuk 30-an. siut je kan ayat tu. tapi aku gi jugak. hahaha. sekali da isi segala form bagai promoter tu suruh aku letak kaki kanan kat satu mesin untuk check tulang aku. sekali cm best je sebab sejuk2 je kaki aku bile letak kt mesin tu.( haha jakun). astu da settle si promoter tu suruh aku jumpe dgn pakar tulang yang kebetulan memang ada kat booth anlene. sekali tu hah amek ko !!! result tulang aku 0.7 kurang dari 1 ketumpatan kalsium tulang . uwaaaa.. patutlah sekarang asyik sakit2 je belakang aku (dan2 je ko fyd kn) hehe. pakar tulang tu suruh buat senaman ringan untuk tulang ataupun jogging (ouh tidak!! jogging tu), berjalan kaki (ouh ade jgk pilihan utk aku pilih), menari (ouh rindu nk menari cam dulu) sambil terangkan pada aku tentang tulang dlm umur sekarang mcm mane. bla bla bla bla n bla.....

tapi yang paling aku tak suke, bile mr.zach datang smbil tunjuk result die, 2.29 dan sangat bagus ok tulang die. orang tu siap puji lagi. ouh memang la sebab die suka minum susu, astu suke bersukan, dan die muda dari aku..huh! so mmg lah die nye ketumpatan kalsium dalam tulang bagus. huh! petang tu aku berjogging ok. tanpa mr.zach. heaven! sebab aku leh buat pe je. jogging seround (hahaha) astu aku jalan kakai tawaf satu tasik kat belakang mekdi bangi tu. (ouh name tasik aku tak tahu) ade dalam lapan kali. wey tasik ni besor okay, kira da memang bakar kalori aku. lantak la berape pon. punyalah tak nak tulang rapuh & risiko macam2 lagi. aku rela gi jogging atau buat senaman2 ringan. malam pulak datang gile aku, menari2 sensorang, ade dlm 2jam. haha sebab mud KRU datang. hakhakhakhak dan tak semena2 aku turun 1kilo. muahahah (gelak syaiton) lagi2 aku tak ade selera plak malam tu nk makan, last makan pg je. lagi la result time timbang tu ok kan. (terkaber jugak berat yang naik hari tu walaupon naik 3 kilo.. lantak ar janji turun) ish kalu aku tahu dari dulu, aku akan minum susu flavour coklat je, bagi jelah susu brand pe aku tetap minum yang flavour coklat .(ouh aku tak minum susu yang pure white tu, leh muntah aku klu minum) walaupon baru nak mula minum susu anlene ni bukan bermakna dah terlambat, masih boleh pelbaiki sebelum umur 30. so masih ade peluang walaupon umur aku da nak ujung2 kan. hahaha. pedehal nombor tu angka je, tak bagi ape2 kesan okay! ( sgtlah tak bagi kesan, wahal bgang je bile org tnye umur aku. hahaha)


ni result aku. tengok yang aku bulatkn tu. kurang dari 1ketumpatan kalsium ok.



ni result budak belagak dengan aku tu. tengok terlebih dari skala yang ade. iaitu 2.29


sudahnye rutin aku sekarang minum susu anlene selama 4minggu dan tunggu resultnye nati, mane tahu leh menari2 macam dalam iklan anlene kat dalam tv tu kan dengan body yang perghhhhhhhh. (ouh body tu aku tak pasti tp tulang tu aku kompem ok dlm 4minggu, kahkahkah konpiden je ko fyd, konpiden tu penting ok.) hahaha.


hijau menunjukkan kalsium tulang yang bagus
kekuningan tu da mula proses untuk kerisiko
dan yang merah tu berisiko untuk tulang yang rapuh sebelum usia 50-an.

hah tulah result aku & mr.zach. so kenkawan yang mane da nk masuk 30 or da masuk or dah lame masuk tu kne g check & bagus sebenarnye gi check tulang ni. lagi bagus seawal usia 25 gi check. tapi lagi awal lagi bagus. tak boleh amek mudah bab2 hilang kalsium dalam tulang kita. ko bayang kan lah tulang ko rapuh seawal usia 27- atas? cam ne? ape cara ko nak buat? mase tu da tak boleh ye adik2 o kakak2 o abang2. sebab meningkatnye umur kita kita akan kehilangan kalsium dalam tulang. dan korank tahu tak yang tulang kita diperbaharui sepenuhnya setiap 10 tahun, astu tulang manusia adalah 4 kali lebih kuat berbanding konkrit. ape akan belaku jika kita ni tidak mempunyai tulang? tanpe tulang, kite ni hanya segumpal kulit diatas lantai okay!! kite tidak mungkin boleh berjalan, bercakap atau berdiri. so betapa pentingnya tulang untuk anggota badan kite. sebab tu kalsium dalam tulang peting. sebab aku tahu ni pon ade dalam buku perubatan ye. (buku SIL aku) hehe.




ok, selain daripada tu, rangka badan kita ni terdiri daripada lebih 206 tulang. tulang kita lak membentuk struktur & beri sokongan supaya badan kita ni boleh berdiri tegak & melindungi organ dalaman kita cam jantung & paru2 tu. sebab tu kite ni makin meningkat usia kena minum susu, lantak lah ko nak minum susu pe, janji ko minum untuk kesihatan ko, kalau ko tak boleh yang pure white @ freash milk tu ko minum yang ade flavour contoh vanila ke, strawbery ke, coklat ke, cam aku ni coklat je leh lalu anak tekak aku & boleh duk dalam pewot aku, kalau aku minum yang perisa lain kompem muntah. dan kalau korang nak tahu lagi tulang kita ni boleh menyimpan 99% daripada kandungan kalsium dalam badan kita. kalau kite tak jaga dari sekarang berkemungkinan seawal 30-an tulang badan kita akan cepat bongkok.



selain tu jgk, start dari umur 30 lah tulang kite ni akan mule merosot. semakin usia kite meningkat, lebih banyak jisim tulang akan berkurangan. sebab? sebab aktiviti penguraian melebihi aktiviti pembentukan. (kiranye dlm ayat nk fhm ko tak banyak minum susu)

masa aku duk check tulang, sekali pakar tulang tu bagtahu, yang aku kena amalkan minum susu, senaman, hadkan minum minuman yang berkafeina (teh & kopi tu kalau ko da kemaruk nak minum sgt amek 2cawan dalam seminggu sebab bende tu yang akan musnahkan jisim2 kalsium tulang) selaian dari tu kerap jumpe doktor je lah. dan cara2 untuk bancuh susu pon die ajarkan. disebabkan aku ni memang tak minum susu tepung jadinye sure lah aku tak bancuh bagai, takat milo + susu pekat manis tu mmg da terro. caranya kite tak boleh bancuh dengan air panas sebab mematikn zat2 baik dlm susu tu. (semua susu tak boleh bancuh dengan air panas ye). so kite kena bancuh dengan air yang suam. air sejuk pon boleh tapi tak boleh letak kiub2 ais, kalau korank nak bancuh yg sejuk just bancuh dengan air sejuk tak pon pakai air suam astu letak dalam peti ais dalam sejam astu minum. susu ni tahan dalam masa 24jam je.


ni schedule aku dalam 4 minggu. hehe.


so sesame lah kite pelihara tulang kite. aku cume nak share je. kalau korank da tahu baguslah. kalau tak tahu trylah buat. tak rugi sebab untuk diri sendiri. panjang sebab berinformasi ok. hahaha.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...