Wednesday, October 23, 2013

.: Tonsil & penyebab serta cara2 rawatan :.

Assalamuaikum...

tetibe up entry tentang tonsil. sebabnye aku hari sabtu lepas duk tengah berseronok dengan kawan di alamanda tetibe tekak rs perit.. astu bawah rahang sebelah kiri sakit. aku ade thyroid sebelum ni. hyper thyroid. tp tak pernah plak thyroid aku sakit kt tepi (area bawah rahang). so cakap dengan mr.zach suh die tgk n rasa sebelah bawah rahang aku. sekali mr.zach cakap tonsil ni. gluppp!!! arghhh tak suke!! tak suke..!!

so hari ni baru beria Tanya kawan2 sakit tonsil tu cam ne. so dari apa yg kawan aku cakap macam ye. arghhh.. so nak tak nak google sebab nak taw sebab. sekali T_T mmg ia tonsil.. xpe2.. thyroid lg teruk aku kena ni plak tonsil.. boleh handle insyaallah. tp tak suke. x selesa rs mcm ade bnda bergayut kt rahang aku. boleh? hahaha.

hasil aku duk google ( copy n paste) tak lalu nak taip balik.... meh baca.. amek tahu sekali sekala.. kang kena mcm aku kelam kabut kang... haha



Apa itu tonsil ?
Tonsil adalah kelenjar yang berkerja seperti askar untuk memerangi infeksi di tubuh, Ia terletak di tepi sebelah belakang tekak.
Apa itu radangan tonsil @ Tonsilitis?
Infeksi pada kelenjar tonsil pada kebiasaan disebabkan dari kuman viral dan hanya 15% di sebabkan oleh bakteria.
Simptom-simptom penyakit :
Demam
  • Susah untuk menelan kerana sakit tekak
  • Nafas berbau busuk.
  • Bunyi suara yang ganjil
  • Kebengkakan pada kelenjar tekak Kelenjar tekak akan kelihatan Besar, merah dan kebiasaan terdapat tompok – tompok putih di atasnya.
Rawatan
  • Paracetamol untuk mengurangkan demam dan sakit
  • Makan makanan yang sejuk, lembut dan minuman sejuk
  • Banyakkan minum
  • Elakkan makanan yang keras,rangup,berempah dan panas
  • Rehat
  • Antibiotik jika jangkitan berpunca dari bakteria
Bila kelenjar tonsil patut dibuang ?
Pembuangan kelanjar tonsil (tonsillectomy):
Apabila jangkitan berulang – ulang. Kelanjar tonsil yang besar menggangu pernafasan dan gaya tidur yang biasa untuk anak anda. Doktor akan membuat penilaian secara individu bagi menentukan tindakan yang di ambil.
Bolehkah jangkitan pada kelenjar tonsil dielakkan?
Radang tonsil yang disebabkan sakit kerongkong (diphtheria) boleh dielakkan dengan pengambilan immunisasi. Kalau tidak dibuang pencegahan tidak dapat dilakukan.
Pemberian immunisasi dapat mencegah radang tonsil yang disebabkan diphtheria, namun begitu ianya sukar dicegah. Elakkan daripada bergaul dengan kanak kanak yang ada selsema dan batuk.
Bolehkah radang tonsil mengakibatkan gejala yang teruk selain dari sakit tekak ?
Komplikasi yang teruk telah di kenal pasti. Ini termasuk:
  • Deman rheumatik (jangkitan diselaput jantung) disebabkan bakteria sreptokokus dan tidak mengambil antibiotik dengan secukupnya.
  • Radang buah pinggang (acute glomerulonephritis) juga kerana jangkitan streptococcus.
  • Pangkal kelenjar tonsil yang bernanah perlu rawatan kecemasan.
  • Radang tonsil yang berulang boleh menjelaskan kesihatan kanak-kanak dan kualiti hidupnya.
Sumber : Bahagian Pendidikan Kesihatan,
Kementerian Kesihatan Malaysia.

********************************************

TONSIL
Setiap manusia mempunyai dua kelenjar dinamakan tonsil yang terletak di bahagian kiri dan kanan rongga mulut (orofarinks) atau bahasa mudahnya pangkal lidah. Ia berfungsi menapis virus dan bakteria daripada memasuki saluran pernafasan, sekali gus menjadikannya satu daripada sistem pertahanan badan.
Namun, tonsil kadangkala gagal melaksanakan fungsinya apabila tidak lagi mampu menahan serangan virus dan bakteria. Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi, membengkak dan boleh mencapai saiz besar sehingga boleh menyempitkan laluan makanan, malah mengganggu pernafasan.

Bagi orang dewasa, radang tonsil bukan saja membabitkan tisu tonsil, tetapi juga bahagian rongga mulut atau orofarinks.Jika dibuat pembedahan pada kanak-kanak, masalah sakit tekak atau demam akibat penyakit berkenaan dapat dikurangkan, malah boleh sembuh sepenuhnya. Bagaimanapun, bagi orang dewasa, tiada jaminan untuk sembuh sepenuhnya.Untuk kes tonsil yang teruk, tonsil membengkak dengan saiz besar sehingga pesakit sukar bernafas. Jika berdepan situasi sebegini, pembedahan dilakukan menggunakan kaedah ‘hot tonsilektomi.

Bagi mengelakkan risiko berlakunya radang tonsil, anda dinasihatkan menjaga kebersihan, terutama tangan. Pastikan tangan benar-benar bersih sebelum memasukkan makanan ke dalam mulut.

***********************************
APAKAH ITU TONSIL?
Tonsil ialah sejenis tisu limfoid yang merupakan sebahagian dari sistem pertahanan badan. Tisu limfoid ini terdiri daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit. Terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut:-

1. Adenoids - tonsil yang terletak di belakang hidung
2. Lingual tonsils - tonsil di belakang lidah
3. Palatine tonsils - tonsil di tekak yang sedang kita perkatakan.

Apa itu radang tonsil atau tonsillitis?

Tisu limfoid adalah sebahagian daripada sistem kelenjar limfatik diseluruh tubuh dan kawasan usus yang boleh membengkak sekiranya ada jangkitan. Sebagai contoh kelenjar limfatik di leher, boleh membengkak sekiranya terdapat jankitan di dalam mulut misalnya. Pembengkakan ini adalah reaksi kepada jangkitan untuk menghasilkan lebih banyak sel untukmelawan penyakit.

Oleh itu, apabila terdapat jangkitan di dalam tekak, sebagai salah satu sistem limfatik, tonsil ini akan menjadi bengkak dan menjadi radang yang disebut tonsilitis atau radang tonsil.

Apakah penyebab dan gejala radang tonsil?

Tonsilitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus ataupun jangkitan bakteria di dalam tekak. Jangkitan bakteria seperti streptococcus boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles boleh juga menyebabkan pembengkakan tonsil juga.

Antara gejala radang tonsil

1. Sakit tekak yang kadang2 teruk
2. Tidak boleh menelan atau sakit apabila menelan
3. Demam yang kadang2 sangat tinggi
4. Sakit kepala dan sakit-sakit badan
5. Suara garau atau hilang suara
6. Kadang-kadang ada bengkak pada leher.
7. Mulut berbau busuk
8. Berdengkur waktu tidur

Komplikasi Radang Tonsil

Radang tonsil biasanya berlaku di dalam umur 3 tahun ke atas. Kanak-kanak berumur 2 tahun ke bawah biasanya jarang terkena tonsil ini walaupun tidak terkecuali. Paling kerap adalah berumur di dalam lingkungan 5-15 tahun.

Yang sering menjadi masalah kepada ibu-bapa ialah anak yang kerap demam akibat tonsilitis. Adakalanya setiap 2 bulan ibu dan bapa akan datang ke klinik kerana masalah ini. Ini melibatkan kos ubat dan masa.

Oleh kerana umur yang kerap terkena adalah dari golongan umur persekolahan, ada anak-anak yang terpaksa mengambil cuti panjang daripada persekolahan kerana masalah ini. Ini menyebabkan anak-anak ketinggalan di dalam mata pelajaran dan menyebabkan keputusan peperiksaan tidak beberapa memuaskan. Anak yang sering sakit akan berasa rendah diri dan pertumbuhannya juga boleh terganggu.

Tonsilitis kebanyakannya tidak merbahaya. Ada kes terpencil jangkitan bakteria yang menyebabkan septicaemia atau kuman yang merebak ke dalam salur darah. Ada juga yang mengaitkan jangkitan tonsil ini dengan penyakit Acute glomerulonephritis (sejenis jangkitan buah pinggang) dan rheumatic fever (penyakit bawaan sejenis bakteria yang boleh menyebabkan masalah jantung).

"Sleep apneoa" atau penyakit berhenti bernafas semasa tidur boleh disebabkan oleh pembekakan tonsil yang sangat besar sehingga mengganggu pernafasan. Biasanya ia dikaitkan dengan tidur berdengkur dan kesukaran bernafas semasa tidur.

Rawatan Radang Tonsil.

Pada kebiasaanya, saya cuma memberi ubat lozenges atau hisap untuk meredakan kesakitan. Thymol gargle atau Difflam gargle juga boleh diberikan untuk mengurangkan keradangan dengan cara berkumur (bagi kanak-kanak yang boleh). Saya juga pernah terjumpa dengan kawan doktor yang memberikan peptidase atau papase untuk mengurangkan bengkak tonsil tetapi bagaimana effektifnya saya pun tidak pasti.

Ada juga yang memberi ubat tahan sakit seperti paracetamol atau ibuprofen untuk tujuan menahan sakit.

Ubat antibiotik akan diberikan sekiranya tonsil itu disebabkan oleh jangkitan bakteria. Biasanya antibiotik yang diberi ialah dari jenis penicillin seperti amoxycillin atau ampicillin. Kadang-kadang saya juga memberi antibiotik dari jenis cephalosporin atau erythromycin. Saya amat jarang memberi antibiotik bertenaga nuklear seperti Zithromycin atau Augmentin kerana saya mengamalkan prinsip memberi antibiotik yang sederhana dahulu sebelum memberi yang kuat.

Pembedahan membuang tonsil atau tonsillectomy adalah jalan terakhir untuk mengelakkan radang tonsil daripada berulang-ulang. Ada pendapat pakar yang menyatakan bahawa membuang tonsil boleh mengurangkan sedikit sistem pertahanan badan. Oleh hal yang demikian, pembuangan tonsil perlu dilakukan secara berhati-hati.

Untuk tujuan itu, anda terpaksa berjumpa dengan pakar ENT untuk pakar membuat keputusan membuang tonsil. Pakar ENT mempunyai kaedah-kaedah dan perkara2 yang perlu diteliti sebelum pembedahan dilaksanakan dan pesakit perlu memenuhi kriteria-kriteria tertentu seperti jangkitan tonsil yang kerap seperti 3 episod jangkitan setahun selama 3 tahun berturut-turut dan beberapa kriteria lain. Pembedahan adalah singkat dan biasanya anak-anak cuma duduk selama 2-3 hari di dalam wad sebelum dibenarkan pulang selepas pembedahan sekiranya tiada demam dan tiada pendarahan.

101 comments:

Unknown said...

Hai fyda.. just nak kongsi pengalaman nie..betol.. nurin sendiri pernah mempunyai tonsil,.. setiap 2 minggu mesti g pusat kesihatan ukm.. demam pening sakit tekkat sume ada.. mengganggu sungguh.. tapi sekarang dah ok.. dan tonsil tu takpernah kena lg.. rupanya ada cara nya. so tonsil saya takperlu operate lagi..

MasShuazran said...

Nurin Hawa apa penawarnya?

MasShuazran said...

Apa penawarnya?

Unknown said...

Salam...dah follow awak. My husband pun kna tonsil ni.kesian sgt2...smp dmm.ada penawar ke tu sakit tonsil ni?

Unknown said...

Kawan saya baru kena tonsil.. pdanlah flm seminggu dye skit kepala.. tapi alhmdulillah.. beransur pulih.. sy bg transfer factor Advanced. ?.

Unknown said...

Kawan saya baru kena tonsil.. pdanlah flm seminggu dye skit kepala.. tapi alhmdulillah.. beransur pulih.. sy bg transfer factor Advanced. ?.

Fatink said...

Sakit niiii..masyaallah.nak batuk buang kahak pun sakit. Nak bca surah ms solat pun sakit tekak. Ya rabbi. Ada penawar x? Even nk telan kanji mak buat pun seksa ya rabbi nak telan.

Unknown said...

Sila lawat website ini www.ahbcordy.com . Penawar penyakit kronik.

Unknown said...

mohon copy ye dik. info yg sgt2 bagus

Unknown said...

Sy pn d tonsil ni,ble skit tkak btuk msti akan dmm cm skang ni.sy jarang kne tp msti akan kne.ble kne je msti tonsil sy akan bngkak kemerahan dan d ptih2 d kawasan krngkong.

Anonymous said...

Saya pun kene tonsil skrg ni... Sbb klmarin sya jumpa doktor.. Dia kata elakkan mknan n mnuman sejuk... Mn satu yg betul ni? Terima ksih...please reply....

Asyikin Abdullah said...

Skit kna tonsil sampaikan nk msk blja blik pon xleh

ada137 said...

Nurin Hawa, apa penawarnya? mohon kongsi.

Unknown said...

nurinhawa, apa penawarnya.. please share

aliyalisa said...

Nurin hawa mohon share apa penawarnya. Anak sy umor 10 tahun pun kena. Tq

Unknown said...

Tlg share Nurin Hawa...

Peng said...

Nurin hawa..jgn kedekut ilmu

Miss Nea said...

Tapi Alhamdulillah , selepas makan &minum sejuk , sudak ansur pulih..

Unknown said...

As salam sorry semua.. tak sempat bukak dan baca komen2 korang.. hubungi saya di 010-9333205.. nant kita cerita details..

Pusat Kemahiran Laluan Pantas said...

Salam, saya dah 2-3 hari demam panas & menggeletar gara2 tonsil bengkak. doktor bg paracetamol & antibiotik tp masih terasa sakit. semlm beli ibuprofen baru dpt tido lena sbb xrasa sakit. tapi tonsil masih bengkak... adusss

Unknown said...

Apa penawar?plizz

Unknown said...

Share laa kat sini nurin apa salahnya

Unknown said...

assalammualaikum,sekrg anak saya mengalami tonsil...kesian bengkak sangat tapi doktor just bg ubat batuk,surut bengkak,cair kahak
macam mne ye,boleh ke saya pergi balik ke hospital untuk rujukan selanjut nyer,harap boleh share

missyjue said...

SAYA SEKARANG TGAH KENA TONSIL JUGAK.. SEMALAM DOKTOR BAGI UBAT DEMAM (DYFENAMIC TABLET 250MG), ANTIBIOTIC (AMOXYCILLIN TRIHYDRATE 500MG)& UBAT SAKIT KERONGKONG (DEXAMETHASONE 0.75MG). LEPAS MAKAN UBAT NI ALHAMDULILLAH ADA KURANG CKIT RASA SAKIT NYA..

Unknown said...

saya mgalami tonsil & gejala hidung tsumbat.. In sha Allah, plan utk operation pd 27 Jan nanti.. Doa kan sy smoga selamat..pasal mmg takut kene operation pasal amik darah pun dh nak pitam.. huhuhu..pada org dewasa kalu blum critical..doc akan kasi steroid je..tapi kalu dh mganggu pnafasan & kualiti tidur..mmg kena operation..

Unknown said...

Fungsi tonsil ni effective pada baby & kanak2.. bg golongan dewasa..sistem immunisasi dr kelenjar lain sudah matang..so harap2..xkan ade kompilasi lain selepas operation.. in sha Allah..

recon3 said...

apa penawarnya cik nurin?.

Unknown said...

Apa penawar tu..

Unknown said...

Assalamualaikum....anda alami penyakit tonsil...insyaallah saya dapat membantu anda...untuk keterangan lanjut boleh whatsapp 0176607841

Sham said...

Saya amalkan minum cincau campur madu alhamdulillah....kurang

Unknown said...

saya stuju setiap penyakit ada rawatannya, kita yang perlu beusaha

HidayaH said...

insha Allah..setiap penyakit ade ubat nya.. nak tahu cara rawatan penyakit tonsil. feel free to whatsapp me 0148091907 . In sha Allah sy boleh bantu.
banyak testimoni2 yg dah berjaya tanpa pembedahan. 6t sy share kat whatsapp
tq.

Unknown said...

Saya ada tonsilitis dari saya kecik.masa zaman sekolah. Setiap 3 4 minggu mesti mc. Bertapa lemahnya.cikgu semua kenal saya. Sebab selalu xdtg sekolah. dr mmg dah mintak mak ayah bawak p hospital utk buang. Skrg umur saya dah 24 tahun masih sama. Cumanya kali ni dah start loya n muntah.

ziker said...

Org yg kata, ada ubat dan penawar, pastu suh wasap mmg jenis org bangsat! Apa salah kongsi kat sini. Ilmu yg baik. Tp, sbb ak jual ubat atau apa tah, siap buat gimik mmg mcm lahanat. Nak kongsi, kobgsilah, tak payah nak suh wasap bagai. Mmg jenis manusia celaka, haram jadah ko. Nanti mak atau ayah ko nak mampus, harap doktor kata, nak ubat, sila wasap ok... Bangsat ar lu....

Fun Juana said...

Haah...aku paling pantang org mcm gtu...bodo ape nk wasap dia bgai...ape slh kongsi kt sni je..nk kate bodoh kn marah...bangang

Unknown said...

cuaca panas demam panas hati pn panas

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
mat edx said...

Tak berkat la ilmu yg dia dapat tu.. Terlampau mengerjakan harta di dunia ini..

noradiah said...
This comment has been removed by the author.
noradiah said...

Sy pon jd tonsil... Doc da ckp penawarnya minum air cmpur madu lebah

noradiah said...

Sy pon jd tonsil... Doc da ckp penawarnya minum air cmpur madu lebah

hanzalah said...

Assalam...nak tanye...klu umur 22 boleh kene tonsil jugak ke...tapi saye mmg ade sakit tekak..nak telan air liur pun sakit...kadang2 nak makan sampai terkeluar air mata

Unknown said...

Assalam
Skrag ni sya tengah tempuh skit tonsil ni.Allah shaja yg tau sakitnya.dengan tekak dh start bengkak.demam panas tiba2.pastu urat2 satu bdan terasa dcucuk2..ntah la.makan je la ubat.pastu doa..

Unknown said...

Assalam
Skrag ni sya tengah tempuh skit tonsil ni.Allah shaja yg tau sakitnya.dengan tekak dh start bengkak.demam panas tiba2.pastu urat2 satu bdan terasa dcucuk2..ntah la.makan je la ubat.pastu doa..

Unknown said...

Sial r yg suruh wasap tu..apa salahnya kongsi..baik korang pergi mampus..

Unknown said...

Sial r yg suruh wasap tu..apa salahnya kongsi..baik korang pergi mampus..

Unknown said...

Jual produklah tu sbb tu suruh wasap

Unknown said...

Jual produklah tu sbb tu suruh wasap

Unknown said...

Ana pn kena jgk tonsil mmg sakitbtelan airbliur pn sakit doktir xbagi mkan bnde pnas dan pedas tp yg sejuk xckp plak rasenye mnum air sejuk lagi sakit

Unknown said...

Salah satu kesan tonsil typo banyak

Unknown said...

Salah satu kesan tonsil typo banyak

Unknown said...

Ana pn kena jgk tonsil mmg sakitbtelan airbliur pn sakit doktir xbagi mkan bnde pnas dan pedas tp yg sejuk xckp plak rasenye mnum air sejuk lagi sakit

Unknown said...

Anak 10 tahun br kena tonsil da 5 hari. Kesian sgt2 tgk. Da mkn antibiotic & pcm. Tonsil masih bernanah & merah. Insha Allah esok gi jumpa doc pakar ENT. Sedih tgk dia sakit. Nak makan pun susah..

Unknown said...

Anak 10 tahun br kena tonsil da 5 hari. Kesian sgt2 tgk. Da mkn antibiotic & pcm. Tonsil masih bernanah & merah. Insha Allah esok gi jumpa doc pakar ENT. Sedih tgk dia sakit. Nak makan pun susah..

Unknown said...

Anak 10 tahun br kena tonsil da 5 hari. Kesian sgt2 tgk. Da mkn antibiotic & pcm. Tonsil masih bernanah & merah. Insha Allah esok gi jumpa doc pakar ENT. Sedih tgk dia sakit. Nak makan pun susah..

Unknown said...

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.azeniahmad.com/2015/01/tonsil-bengkak-3-cara-mudah-untuk-hilangkan-bengkak.html&ved=0ahUKEwibvNOgq7nOAhXHr48KHfVPB_wQFggtMAU&usg=AFQjCNHFhTFjpy-HPZWoqs36HTuE_JbZ1w&sig2=jAJfL-u4VyR_YOhgPj9IEw

Unknown said...

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.azeniahmad.com/2015/01/tonsil-bengkak-3-cara-mudah-untuk-hilangkan-bengkak.html&ved=0ahUKEwibvNOgq7nOAhXHr48KHfVPB_wQFggtMAU&usg=AFQjCNHFhTFjpy-HPZWoqs36HTuE_JbZ1w&sig2=jAJfL-u4VyR_YOhgPj9IEw

ziera said...

Saya pun terkena tonsil sekarang ni..takut jugak..smp lubang tonsil kiri dan kanan dah mcm tersumbat benda putih2 tu..demam pulak tb2..sekarang makan panadol je dulu..kurang sikit...

Anonymous said...

Nk ilangkan trus x tau lah camna. Sbb selalunya tonsil akan dtg blk. Tp utk legakan tonsil makan aiskrim vanila je n kumur air garam. Aiskrim lain n campo pape x berkesan ye.

Anonymous said...

Nk ilangkan trus x tau lah camna. Sbb selalunya tonsil akan dtg blk. Tp utk legakan tonsil makan aiskrim vanila je n kumur air garam. Aiskrim lain n campo pape x berkesan ye.

Unknown said...

Dlu sy selalu g klinik kerajaan ulang alik gn dokter pakar.. tp xde apa sngt sbse tu tonsir kecik sekitar bulan 2 3.. tp sekarag mcm naik blik je ni tonsir mkn beso ����

Unknown said...

Terima Kasih share😄

Unknown said...

Terima Kasih share😄

Unknown said...

Assalammualaikum...

Sy baru je operate tonsil semalam.... Bgn dari operate.. sy masih Belum rasa terlalu sakit... 4jam lps operate mula rasa pedih tekak.. & sakit Kepala....

Nurse mintak utk minum sedikit air... & Sihat jika sy ada rasa nk mintak... Alhamdulillah... X ada rasa nk muntah...

Dgr org kata... Ais krim elok utk legakn tonsil... Sy sebaliknya... Ais krim buat lbh pedih & berkahak....

Sy Byk minum air suam... Puding... Roti rendam sup suam... Itu je mampu telan...

Harap boleh kluar hari nie @ esok... 😄

Unknown said...

Assalammualaikum...

Sy baru je operate tonsil semalam.... Bgn dari operate.. sy masih Belum rasa terlalu sakit... 4jam lps operate mula rasa pedih tekak.. & sakit Kepala....

Nurse mintak utk minum sedikit air... & Sihat jika sy ada rasa nk mintak... Alhamdulillah... X ada rasa nk muntah...

Dgr org kata... Ais krim elok utk legakn tonsil... Sy sebaliknya... Ais krim buat lbh pedih & berkahak....

Sy Byk minum air suam... Puding... Roti rendam sup suam... Itu je mampu telan...

Harap boleh kluar hari nie @ esok... 😄

Anonymous said...

Kalau tonsil bengkak, kumur guna air garam. Satu sudu kecik garam + air suam. Sy da pernah buat. Time tu mmg rasa takley da nak telan apa2. Lps kumur dgn air garam, reda lah hri ke3. Try lah wt sikit2, sbb air garam en pedih sikit. Tapi oke je.

Unknown said...

Harini btol2 tkena.. sakitnye telan air liur.. wife sy soh minum air sejuk...n ni kt ats soh mkn aiskrim vanila.. nk p cr eskrem la...

Unknown said...

yang bekumur ngan air garam tu brapa kali sehari?

Unknown said...

yang bekumur ngan air garam tu brapa kali sehari?

Unknown said...

Saya baru je kna tonsil, mkn antibiotik dan ubat kumur..hilang tu mmg hilang tp mslhnya ajan datang bakik selang benrapa bln

Unknown said...

Saya baru je kna tonsil, mkn antibiotik dan ubat kumur..hilang tu mmg hilang tp mslhnya ajan datang bakik selang benrapa bln

Aini Harun said...

Saya pernah admitted di hospital sebab tonsil, sekarang jarang kena selepas saya Cuba ubat kumur jenama Bactidol,jenama Johnson & Johnson ada dijual di farmasi di Tempat ubat gigi / berus Gigi.kalau untuk anak, saya ambil kain bersih @ tisu, basahkan dengan Bactidol nak kenakan di bahagian tonsil, inshallah cepat sembuh.

Aini Harun said...
This comment has been removed by the author.
Aini Harun said...

Saya pernah admitted di hospital pasal tonsil, sebenarnya kita kena peka dgn makanan yg boleh trigger/mencepatkan tonsil macam saya Tak boleh makan Tapai, tembikai, honey dew, makann bercuka mcm jeruk..Dan Cuba try ubat kumur jenama Bactidol yg Jual di farmasi/giant/ tesco RM13.90, utk bdk2 saya ambik tisu atau kain celup dlm Bactidol Dan kenakan di tonsil..inshallah boleh rasa effectnya..

Unknown said...

sy mkn ais krim
vanila

Unknown said...

sye bru keluar hospital operate tonsil..sblah je bengkak..doc advice operate sbb tonsil sblah ni slalunye kanser lymphoma..sye xsangka tonsil pun bleh jd kanser biase g klinik doc bg ubat je..2 mggu lagi bru tau komfem kanser ke x..harap2 xla klu x punah harapan nk jadi inspektor :'(

Unknown said...

salam nak tny...anak sy umr 5thun skrg.adakah tonsil ni akan myebabkan sakit kepala peng2.dr umr 2thun lg dia sakit kpla smpai ngis2 pastu mnth pg hspital rsau dia jth ke apa..tp doc suh pmerhatian kl mntah btrusan bwak blik sbb ank x demam..tp lpas blik dr hspital dia dan2 demam..bbir merah..skrg pun cmtu dia sakit kpla dlu..aktf lpas 3,4jam dia dmam..pas sakit kpla wlpun demam dah kebah..ank mmg tonsil bsar tak pernh srut tp jrg2 demam..harap ada yg dpt mjwab..mgkin yg ada pgalaman sndri..

Unknown said...

salam nak tny...anak sy umr 5thun skrg.adakah tonsil ni akan myebabkan sakit kepala peng2.dr umr 2thun lg dia sakit kpla smpai ngis2 pastu mnth pg hspital rsau dia jth ke apa..tp doc suh pmerhatian kl mntah btrusan bwak blik sbb ank x demam..tp lpas blik dr hspital dia dan2 demam..bbir merah..skrg pun cmtu dia sakit kpla dlu..aktf lpas 3,4jam dia dmam..pas sakit kpla wlpun demam dah kebah..ank mmg tonsil bsar tak pernh srut tp jrg2 demam..harap ada yg dpt mjwab..mgkin yg ada pgalaman sndri..

sky bLue said...

pengalaman saya sendiri masa demam tonsil bykkn rehat, minum air sejuk dan mkn aiskrim vanila limau byk byk utk kurangkn tonsil tu ... Alhamdulillah drp tonsil besar dah makin surut .. Paracitamol dn antibiotik pun berkesan klau ikut cara yg betul ..

Unknown said...

Saya xlrnh mngalami sakit tonsil ni. Prmylaanya sy sakit tekak biasa slma 3 hri. Slps itu hri ke-4 sy tgk ada putih2 kiri knn dlm tekak,susah nk trlan air liur,blh mkn bbur shja. Mlm trsbut sy demam. Keesokn hri sy xthn, trus ke klinik dptkn rawtn. Sy dishkn demam,tonsil dn ulser. Sy dbrikn ubt prcetamhol dan antibiotik. Ubt kumur dn ubt hisap kn beli sndiri di farmasi krna xde stok di KK krjaan daerh sy tnggal.
Sy mkn ubt mngkut jdul dttpkn.
Dsmping itu sy amlkn mkn vitmin set tonsil Shaklee.
Mkn aiskrim vanilla.
Rehat scukupnya.
Hri ni hri ke-3 sy alami tonsil,alhmdulillah prkmbngn yg mmbrngsangkn,tonsil dh brkurang,kecut,sakit brkurng,skrg dh blh mkn nasi tpi masih kawal prmknn trhdp mknn pdas,mnyk,ais dn pns hngga btul2 pulih spnuhnya.
Yg pling pnting kn bnykkn mnum air putih.tq

Unknown said...

Saya xlrnh mngalami sakit tonsil ni. Prmylaanya sy sakit tekak biasa slma 3 hri. Slps itu hri ke-4 sy tgk ada putih2 kiri knn dlm tekak,susah nk trlan air liur,blh mkn bbur shja. Mlm trsbut sy demam. Keesokn hri sy xthn, trus ke klinik dptkn rawtn. Sy dishkn demam,tonsil dn ulser. Sy dbrikn ubt prcetamhol dan antibiotik. Ubt kumur dn ubt hisap kn beli sndiri di farmasi krna xde stok di KK krjaan daerh sy tnggal.
Sy mkn ubt mngkut jdul dttpkn.
Dsmping itu sy amlkn mkn vitmin set tonsil Shaklee.
Mkn aiskrim vanilla.
Rehat scukupnya.
Hri ni hri ke-3 sy alami tonsil,alhmdulillah prkmbngn yg mmbrngsangkn,tonsil dh brkurang,kecut,sakit brkurng,skrg dh blh mkn nasi tpi masih kawal prmknn trhdp mknn pdas,mnyk,ais dn pns hngga btul2 pulih spnuhnya.
Yg pling pnting kn bnykkn mnum air putih.tq

Unknown said...

Tonsil di bulan puasa sgt seksa.. Mkn mnom seme tak bley.. Bru first time kne.. Pegi emergency doktor tu ckp xde pape sakit tekak biasa je.. Then hri ni pegi check blk kne mrah dgn doktor lmbt g check.. Dye bg antibiotics paracetamol dgn ubat bengkak.. Nnt kne check blek tkot bernanah.. Hmm. Bubur pn xley telan..

Unknown said...

Samela..tgh kene jgk ni..da la puasa..tekak kering..petang ni baru nakg hosp ��

Roronoa said...

Saya ada jual madu lebah tualang asli dari hutan yang liar...100% asli panjat pokok punya madu..InsyaAllah amalkn bancuh madu bersama air stiap hari sblm makan apa2 di waktu pagi dan sblm tdur di waktu malam..Hubungi saya jika berminat Whatsapp: 0172603682

Unknown said...

Assalam Dr atau kawan2 yang boleh jawabkan. Saya ada masalah tonsil hampir setiap tahun. Tapi 2,3 tahun ni saya kerap kena dalam 3 kali setahun.

Harini saya kena tonsil lagi.Tapi saya xpasti sebab tonsil atau tak. Saya kurang makan sebab bila makan pedih tekak. Makan bubur pulak rasa tawar even dah letak perasa. Lepas 2 saya tersedak teruk xboleh bernafas sampai termuntah. Bile tersedak nak tarik nafas balik macam xlepas. Bila batuk sikit untuk ok kan balik tersedak tu dia terus muntah lagi. Kira masa tersedak 2 bila saya batuk dalam 2,3 kali jugak muntah. Keluar habis semua makanan. Xpernah lagi tonsil saya macam ni. Kira sekarang saya macam fobia nak makan atau minum banyak air. Sebab tersedak 2 sangat seksa. Macam xcukup nafas. Nak tido saya kena letak plastik sebelah katil takut jadi lagi.

Ada yang tau x atau pernah alami. Biasa ke atau dah teruk. Seba saya takut tersedak masa tengah tidur. Terima kasih yang sudi jawab. Boleh email saya murumo85@yahoo.com

Peneraju mobile spa said...

Assalamualaikum..
Setiap penyakit itu ada penawarnya..
Utk ikhtiar merawat tonsil.. boleg wasup sy.. 0184740802.

Unknown said...

try makan madu yang asli..telan perlahan2 biar sampai terasa ditonsil.

soleh leha said...

takutnye.saya pun bengkak.sebelah..

fana said...

Sy kne tonsil.. Untk ptama kali.. Umi suh mkn eskrim vanilla.. Tp sy gntikn dgn susu fresh milk.. Alhamdulillah sedikit krng..

Unknown said...

Just nak share... anak saya pernah mengalami tonsil yang berulang2 sehinggakan doktor advice utk membuang tonsil tu. Sudi2kan baca kisah anak saya ye...http://raidamama.blogspot.my/2017/11/kedai-vitamin-kekda-anak-tonsil-bengkak.html

salleh2139@gmail.com said...

Bagus buat Terapi Nur syifa_dipasir gudang untuk kurangkan sakit tonsil.
.
Hubungi tabib'salleh ditalian 010-777 3407..atau wasap beliau.insya'Allah..

Rapidah A Bakar said...

Apa lah penawarnya

Unknown said...

Kegagalan tongsil melawan virus or bakteria disbbkn imun yg lemah. Satu cara utk atasi pblm ini adlh dgn pengambilan molekul pintar yg dpt memperbaiki sistem imun drpd transfer faktor. Bila sistem imun tlh seimbang organ tonsil akn dpt bertugas secara semulajdi mnjadi benteng pertahan bdn melawan kuman virus bakteria dsbnya. Sekadar perkongsian penglaman.
T.kasih

Unknown said...

Share lah penawarnya mis nurin jika tak keberatan..kesian anak sy sejak umur 3 thn kena sakit tonsil..

Unknown said...

Mksdnya..tonsil tu dah tak berulang ya..ank sy blh dikatakan klw demam tonsilnya merah bengkak..sy x mo dia kna operate..

Unknown said...

apa dia penawarnya cik...

Unknown said...

Salam... meh saya kongsikan sikit berkenaan sakit tonsil.... kebanyakannya semua memerlukan operation.... tapi saya cuba cara yang lain... mengikut kata pakar... taksemua masalah tonsil perlukan pembedahan... skiranya masalah tonsil terjadi selepas bangun tidur...atau gangguan pernafasan ketika tidur... kita perlu pastikan... adakah hidung kite bernafas normal... kebanyakan pengidap sakit tonsil tidak bernafas secara normal.... iaitu mereka bernafas melalui mulut...antara puncanya adalah kerana masalah hidung tersumbat... selepas sy menggunakan sejenis produk ni... hidung sy lega dan mampu bernafas seperti biasa sekaligus mengelakkan tonsil terus berlaku lagi... nak tahu produknya... sila call . . . . . 😂😂.. sy takjual produk .. anda boleh seach nasal spray .. spray kat hidung tu... sampai tekak pun jadi lega... continue guna 2..3bulan... insyaaallah lepastu normal

Unknown said...

Terus comment kat bawah kalau anda berjaya elakkan tonsil dengan cara ini... share kat kwn2 len ye... doakan sy juga tros jauh dari segala penyakit...

Unknown said...

saya pernah kena tonsil berulang..dua tiga kali jgak mkn antibiotik..akhir sekali saya jumpa pengawai farmasi dan mengesyorkn saya ambil vit c + zink 1000mg..habis 1 botol..tonsil saya tk berulang lagi..alhamdulillah..

Unknown said...

Pengajaran yg berguna. So sebelum ni nenek moyang kita pernah cakap sakit tekak jgn makan ais adalah MITOS semata-mata. Thankss .:)

Anonymous said...

Sama mcm saya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...