Wednesday, November 24, 2010

.: kisah rambut:.

salam sume.
entry ni aku bt sebab berkaitan dgn aku jgk lah, ye la aku kn ade tyhroid.. so kesan dr tosik MLG aku tu.. rambut aku gugur & makin kering.. lagi2 rambut aku ni jenis kasor.. tak de lembut2 cam dalam iklan shampoo bagai.. so kalu aku pakai shampoo pe sekali pon kalu rambut aku jenis tak sihat tetap kasor.
rambut aku ni jenis bukan lurus giler2.. tp rambut aku pon bukan curly.. kira rambut aku ni lurus yg tak straight (hahahaha.. mmg kene mkn penampor ckp gitu la kan.. hehe) so aku bagi info sikit kt korank. mane taw korank pon ade mslh rambut cm aku ni.. (hahaha.. ade ke? tah2 aku je bermasalah) ok info ni aku dpt dari majalah la.. ye ar da kate MC sakit kan.. tak lalo da aku nak layan tv bagai.. so sambil2 sakit sempat belek2 majalah sikit & ni la info yg aku dpt & share dgn kenkawan sume.. kite ni kalu jenis gune je shampoo pon kalu mkn tak jaga tak boleh jugak.. so jum baca info yg aku tepek ni..


MAKANAN UNTUK RAMBUT SIHAT

-selain daripada potongan gaya rambut mengikut kesesuaian bentuk wajah muka, anda juga harus menjaga permakanan bagi mendapatkan rambut yang sihat. perhatikan makanan yang mengandungi zat-zat seperti kalsium, zink, asam lemak omega-3, dan vitamin A. boleh juga amalkan makanan berikut:- (mmg aku copy n paste je ayat dlm buku ye kenkawan... hahaha, ye la kalu ayat aku terbalik pale otak korank nk fhm.)


SALMON
kandungan omega-3, vitamin B-12 dan zat besi yang terkandung di dalam ikan ini sangat bermanfaat untuk kesihatan kulit kepala. kekurangan zat-zat tersebut boleh menyebabkan kulit kepala dan rambut menjadi kering
-(sah mmg aku kurang mkn menatang ikan ni... kne g mkn ni. hehe)


SAYUR-SAYURAN BERWARNA HIJAU TUA
sayur-sayuran berwarna hijau tua seperti bayam, brokoli, lobak antara sumber terbaik dari vitamin A,C dan zat besi dan kalsium yang menghasilkan sebum. sebum mengeluarkan minyak yang menjadi pelembap semula jadi rambut.
-(yg ni lg lah terang2 n nyata rambut aku jd kering yg amat sebb xmkn sayur yang berhijau tua... yg aku leh telan dr sayur yg aku gtaw td.. cume brokoli je.. haha.. aduhyai.. ptt la kering kontang rmbut aku.. aku sndri scary tgk lagi2 time bagun tidur... hahaha) ok smbung lagi..


KEKACANG

jika mahu mendapatkan rambut yang berkilau, makanlah banyak kekacang. antaranya walnut mengandungi asid lemak omega-3 yang cepat membantu melembapkan rambut. kekacang seperti badam misalnye merupakan sumber zink yang baik. kekurangan zink dapat menyebabkan kerosakan rambut.
-( kacang yg keling jual tu kompem tak menjadi kot.. ko tgk la rambut keling yg jual.. hehe. so aku kne byk mkn kekacang ni.. walnut n badam mmg aku mkn je.. tp tak selalo.. ptt la rambut aku x BERSINAR...haha)


PRODUK SUSU YANG RENDAH LEMAK
produk susu yang rendah lemak seperti yogurt merupakan sumber kalsium yang baik.kalsium merupakan mineral yang penting untuk pertumbuhan rambut.
-(yang ni MEMANG aku tak makan lasung. lagi2 susu.. mmg aku ni jns tak boleh telan susu.. yogurt? lg la xleh nk telan. tp rambut aku cepat je panjang.)


so sape nk jage rambut ptt guna info ni sebab bahan yang nk diguna pon bukan susah & tak lah mahal sgt kan.. cuma nak dgn tak nak buat je.. (perghhh ckp cam aku ni bgs sgt kn.. hehe.. insyaAllah niat aku nk buat la kan..lagi2 da nak kawen..haha)


post by:-


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...