Tuesday, February 18, 2014

.: Bekal untuk Anak :.

assalamuaikum...

nampaknye sekarang aku agak rajin update blog. hahah. layankn je. nanti datang mood malas mahu berbulan-bulan tak update.

sejak ammni dah boleh makan (dari umur 6 bulan sampilah 1tahun 9bulan ni) kerja aku pagi2 adalah masak. muahaha... tak pernah ade 1 hari tak masak pagi2. walaupon hari minggu tetap masak utk bagi ammni makan. kalau hari minggu bolehlah pagi untuk breakfast btkan roti telur atau grill nugget atau bagi roti cream kadang2 cekodok... pendek kata tetap kena bt jugak.

selalo ade bahan-bahan masak maka menu ammni jadi banyak. macam2 aku bekalkan. tapi bahan tak banyak sikit je tp tetap ade protein, karbohidrat,sayur2 dan buah2 (part buah ni jarang lah jugak T_T)
tapi ammni sejak dulu wajib ade lauk berkuah. ( sebijik mcm papa die makan kena ade kuah) so jgn terkejut kalau asyik tengok sup je. tak ade sup tak jalan dan tak habis bekal mknan ammni ni.

aku sampi muaklah jugak nak cr mcm2 idea untuk pelbagai jenis sup. uwaaaa!!! stress jgk la. hehehe.
selalo aku masak pagi. bangun seawal 5.30 untuk masak bekalan ammni. pernah cuba masak mlm sebelum. lepas tu msk dalam peti ais pagi nanti boleh panaskan. tapi perut ammni tak tahan sejak dari 6bulan lagi. pernah cuba banyak kali tp yg kesian ammni sebab berak2. berak jenis cair lepas tu sampi 5x dalam 1 hari. 5x dalm 1 hari selama 3hari. so aku tak sanggup tengok die mcm tu. kesian ok. bontot merah2... melecet. so bile ammni perut tak tahan, maka aku kena sentiasa masak hari2 dan pagi. tak pelah berkorban untuk anak.

so far pengasuh ammni cakap ammni mkn habis. ade lah part2 tak habis jugak. (normal) paling syok pengasuh melayan dan tak marah. ade jugak pengasuh cakap bekal aku bekalkan tuk makan ramai2. aku tak kisah. lama2 dah terbiasa dan tak boleh tinggal. atleast aku tahu apa yg aku masak dan apa yg anak aku mkn. tipulah kalau ammni xde mkn bnda lain selain dari aku bekalkn. ade. alhamdulillah pengasuh selalo ckp. paling penting hari2 aku bertanya pengasuh tentang bekal ammni. ^_^

meh layan bekal ammni tapi menu biasa. sekarang aku dah follow kelab bento malaysia. perghh lagi semangat nak masak untuk anak. alhamdulilah orang kata air tangan ibu walaupon masak tak sedap anak pasti suka. hehe.. walau aku tak sehebat ibu-ibu diluar sana tapi aku sedang cuba untuk jadi lebih hebat daripada meraka. insyaAllah. doakn ye. ^_^

ini semua gambar2 yg ade dlm IG aku. hehe










2 comments:

lieyalatif said...

yg penting masak dgn penoh kasih sayang dan selawat...in sha Allah sayang, dgn izin Allah heheheeheh...

serius wey menu anak ko sedap2...aku suke tgk....

bagus2 sile rajin update blog hokey...i loike!

Fyda Rahim said...

Hak hak hak. Ye.. insya allah syng dgn izinnye... hahhaa. Adoiyai.
yr nk jd mama hrbat cam ko la lieya. LL no10. Hehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...