Tuesday, May 6, 2014

.: fine motor skill activity :.

Assalamualaikum
 
Wahh tajuk omputih.. taip melayu jelah kn.. nk jugak omputih2 ni. Hehhe..
 
Ok2. Before aku taip panjang jela.. meh nk gtaw awal2. Ammni ni jenis bile aku ajar dia tengok n die xnk layan sangat.  Tp bile second day aku suh bt die blh bt. So aku rs anak aku jenis mcm aku kot. Ko ajar mula2 I is xlayan.. kali kedua ko suh bt means aku blh bt. Tp tak lah semua die mcm tu. Ade part2 Ammni akan jd macam tu. Mungkin die rs payah utk die bt so die tgk je. Observation skill orang panggil.  Budak2 mmg macam tu.
 
So aku tak banyak paksa ammni. Selalo secara santai aku ajar die. Cth nk g mandi ni.. tetibe aku ajar die nyanyi.. atau aku layankan flash card utk die b4 g mandi. Dlm 5min. Tp alhamdulillah ingatan ammni bagus.
 
selalo mmg secara santai je plus aku tak dan nak ajar lagi kerja2 rumah bertimbun nak kena settle. tapi tetap aku n mr.zach ajarkan. Ade hr tu aku nk masak. Die dah amek segala pengapit baju tu nk bt main. So aku lukiskan star besar di kertas n aku mtk die susunkan ikut line star tu. (Before tu aku ajarkan lah) So pengapit baju tu die ikut line star. Mula2 mne ikut sgt. Tp aku ajar secara santai + ikut suka hati aku. hahaha. Die xnk aku xpaksa. Hari kedua die ganggu aku masak lagi aku suh die bt lg. Lama2 die dah blh ikut line yg aku lukis tu. Kdg2 aku bagi apa saje utk die sudahkan line di kertas.
 
Kadang2 aku ajak die bt obvservation skill. Mase dekat rumah kakak aku. Kami tengok semut (luar rumah) ade bt sarang tp taklah bsr sangat sarangnya. Aku n ammni tengok semut2 tu angkat sisa makanan (semut tu angkat serpihan mknan) sambil cerita tentang semut. Senaunya banyak aku n ammni bt observations skill. Ok lps ni nk beli kanta pembesar la. Hahahah.
Selalo kita fikir utk bt motor skill je. Xpe... kita selang seli kn pembelajaran ammni.  mr.zach banyak ajarkan. Aku lebih pd observation skill sbb aku banyak mulut nk cerita. Ammni tengok upin ipin pon aku ade sebelah die n cerita keadaan tu. Hahaha.
 
B4 ni member opis ade bg sumthng tuk ammni. so aku ajarkan ammni. N alhamdulillah die blh bt. Cuma kena selalo latih die.
 
Ni pd akulah.. aku lebih senang ajar ammni secara santai. die x rs terpakse n aku pon tak rs yg aku pakse anak aku. Usia ammni mmg serba serbi kita nk ajar. Kita nk yg terbaik utk anak kita tp b4 aku ajar semua ni aku kaji anak aku dlu. Ammni orang yg mcm mana. So bila dah taw senang utk aku ajar. Die x boring n aku pon tak stress. So far aku cuma amek mase dlm 5min je utk sekali ajar. Xlama. ala ikut tahap anak ko lah kn.. sebab tu aku ckp kena taw dlu anak ko mcm mana. Hehhe
Mula2 dlu aku mmg x reti tp lepas tahu ammni ni mcm mana slow2 aku belajar cara nk didik ammni.
Senaunye ade pic banyak tp aku upload skit2.. video pon ade tp I x reti nk upkoad msk blog. Hoiii buta it sungguh la. Bukan apa utk memori bile ammni dah bsr. Br die tahu mak bapak pecah kepala nk pk. anak aku mungkin tak cepat macam anak orang lain tp 1 je aku bangga ammni die kalau aku ajar die layan tp sebenarnya die tengah tengok...
 
Eh panjang plk aku bebel. Hahah.
 
 
 
 
gigil la jugak nk sudahkan task die ni. memang tak masuk lubang la sebab die g letak  atas meja nk cucuk mcm mana
part sini paling lama die bt. sebab kedudukannya lari sikit so. die mula2 mcm give up tapi aku selalo ckp.. wahh ammni pandai.. yeahh sambil tepuk2 tangan. hahah


last.. die mampu buat walaupon lama la jugak. hahaha

2 comments:

aIEn said...

hihi good gurl la ammni =)
ermm, btol la tu...sy pun xth lg mcm ne nk ajar Medina nnt...hope Medina pun senang la nk diajar kan=)

Unknown said...

good aamni ni yg mcm lacing card aku ckp tu kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...